Jak na zimu ve zdraví? Aneb 4 tipy, které fungují.

Zima je dlouhé a náročné období (nemyslím jen roční období, ale celkově i podzim, kdy už je prostě zima). Dny se zkracují, je méně světla, tělo je zpomalené, jsme více uvnitř sebe i ve svých domovech. Pouštíme to staré a nefunkční. S tím přichází doba bilancování, oslabení, nedostatku životadárného slunce, poklesy nálad i různé virózy.

Jednu zimu jsem měla období, kdy jsem byla stále polonemocná. Nic vážného, rýma, zvýšená teplota, kašel, oslabená imunita, ale pořád něco. Štvalo mě to, ale zároveň jsem neposlouchala signály svého těla. A tak jsem začala zkoušet, co funguje, hledala příčiny a učila se tělu naslouchat. Za ty roky jsem vysledovala pár tipů, které se mi osvědčily, a chtěla bych se o ně s vámi podělit.

Tady jsou mé fígle:

  • TIP 1

Přírodní zázračné „antibiotikum“

Je to jednoduché. Potřebujete jablečný ocet a do něj naložíte samé dobroty. Pokud to jde, suroviny používám raději v bio kvalitě, protože účinky pak mají ještě lepší.

Tedy:

  • Lahev jablečného octa (cca 700ml)
  • Česnek – ¼ hrnku (dávám tak 2 hlavy)
  • Cibule – ¼ hrnku (2 ks)
  • Zázvor – ¼ hrnku (2 větší kusy)
  • Křen – cca 4 lžíce (1 menší kus)
  • Feferonky – 1 až 2 ks (pokud nejsou čerstvé, stačí sušené)
  • Kurkuma - 2 lžíce
  • Med na doslazení – 2 až 4 lžíce

Většinu ingrediencí dávám od oka, spíš víc, než míň.

Vše očistím a postupně nakrájím pomocí stolního sekáčku, ten odvede velký kus práce. Pokud nemáte, tak nadrobno nakrájet či nastrouhat. Ocet dám do 2 menších sklenic (pokud máte tak klidně jednu velkou) a rozdělím do nich jednotlivé suroviny. Nakonec přidám kurkumu a med.

Uložím na suché a chladné místo, občas promíchám/protřepu a nechám louhovat alespoň tři týdny (klidně nechávám i déle, když rovna nepotřebuji novou várku). Poté sliju přes gázu/jemnou látku a uložím do lednice.

Dávám si jednoho malého panáčka denně. Při oslabení, nastydnutí až 3 panáky denně (cca až 6 lžic).

Na zdraví!

Pokud některou z výše uvedených surovin nemáte rády, tak ji jednoduše vynechte. Tento zázračný lék, jak mu říkám, je navíc výborný při překyselení organismu a také v případě ženských intimních obtíží (kvasinkových infekcích aj.). Na odkyselení funguje i samotný jablečný ocet.

  • TIP 2

Dostatek pohybu

Předpokládám, že jako maminky s dětmi máte pohybu až až. Ale myslela jsem něco, kdy necháte celé mateřství zavřené doma s dětmi a tatínkem/babičkou/hlídáním a jdete se chvíli věnovat jen samy sobě. Může to být cokoli. Jakákoli forma pohybu, která je blízká vaší duši, a při které – jak říkám – meditujete.

Vypnete hlavu, nepřemýšlíte nad ničím, jen se soustředíte na své tělo, svůj dech. Jste jen vy v pohybu. Tady a ted‘. Nic víc, nic míň.

Vyplavíte přebytečné napětí, odreagujete se, budete se cítit lepé na duši a ještě uvolníte, případně posílíte tělo.

Pokud máte děti ještě tak malé, že je nemůžete nechat dlouho bez vás, zkuste si jít třeba na chvíli zaběhat, nebo si najděte pohyb, kde mohou být s vámi. Pro mě je takovou formou meditace tanec s těhotnými a maminkami po porodu a už mnoho let také step.

Ale naopak pokud jste přetažené, unavené, oslabená, nastydlé poslouchejte tělo a nenuťte se do akce. Jedna z věcí, co jsem vysledovala je, že je lepší zůstat den dva v klidu (co nejvíc to jde – je mi jasné, že s dětmi to není vždy úplně udržitelné) a co není nutné, odložit. Vrátí se vám to. Prostě když už to na vás padne, vyležte se. 

  • TIP 3

Otužování

To mám jako novinku. Od podzimu (už víc jak rok) se každý večer sprchuji studenou vodou. Teď mi voda zdaleka nepřijde tak studená, jako mi připadala na začátku. Navíc mi během studené sprchy přichází spousta nápadů a inspirace. A také je zajímavé sledovat, co na to mé ego:

„Dneska to vynecháme, jo? Vždyť už to poctivě jedeš skoro půl roku, tak jeden den se nezblázní, ne? Nebuď taková upejpavka a vypni to…“

A co já na to: „Brbláš, tu máš víc studenou!“

Je docela sranda pozorovat ten dialog a co vše se ve mně odehrává. Samozřejmě, že někdy vyměknu a studenou nepouštím tak dlouho, nebo nepustím úplně ledovou. Někdy nemám náladu, někdy se nechám ego-ukecat, ale každý den vytrvale jdu pod studenou a vždy si něco zajímavého zažiju. A víte, co? Dokonce se na to i těším. Zkuste to taky!

No a v neposlední řadě se otužuji a opět podporuji své zdraví.

  • TIP 4

Neklesejte na mysli a mějte se rády

Zima je dlouhá, často zasmušilá, šedá, chybí nám sluníčko a tak není zrovna těžké podlehnout melancholii a „bahnící“ náladě. Hezky se pak plácáme ve vlastním blátíčku a nechce se nám z něj odejít, protože se můžeme litovat a je nám v tom vlastně i hezky. Znáte to? Kdo by to neznal, že?

Mně na tohle pomáhá opět trošku koketovat s egem. Vím, že mám zrovna blbý den a že ho musím nějak „přežít“. Ale také vím, že je to jen dneska a že zítra bude líp. A ono opravdu vždy je. Snažím se toho co nejmíň dělat, abych toho co nejmíň „zkazila“, a minimalizovat tak potenciální negativní následky.

A hlavně: být k sobě vlídná a laskavá. To se učím stále.

Jsme přece dokonalé takové, jaké jsme! I s našimi nedostatky, občasným křikem i blbou náladou.

Při takových dnech jsme většinou s dcerou doma, nikam nechodíme (protože odchody jsou pro nás potenciální stresová záležitost, tak proč to pokoušet). Potřebujeme být v klidu. Hrajeme si. Někdy si pustíme pohádku. Tvoříme. Malujeme. Čteme si. Tančíme. Dám si kávu a třeba si i na chvíli lehnu (s vědomím, že mi dcera občas skočí na hlavu).

A prostě děláme to, co nás potěší, uvolní a odbouráváme všechny možné stresátory. Někdy samozřejmě nejde odbourat vše, ale pak se mi osvědčilo odbourat maximum toho, co není nevyhnutelné a nechat to na jindy. Zjistila jsem, že většina z toho klidně může pár dní počkat. Druhý den je pak lépe a já jsem na sebe ještě hrdá, že jsem nenadělala moc škody. A taky se za to pochválím.

Když budete mít tendenci být na sebe zlé, představte si sebe jako malou holčičku, své vnitřní dítě. Zkoušely jste to? Na toho malého nevinného tvorečka dokážete být tak tvrdé? Na sebe často dokážeme být mnohem přísnější než na své děti. Všímáte si toho? Až zase příště budete mít tendenci se na sebe zlobit, představte si vaše malé božské já. A místo výčitek a výtek, co jste udělaly špatně, se za něco pochvalte. Důvod určitě najdete. Stačí maličkost. Jste přece skvělé takové, jaké jste.

Máte vy nějaké osvědčené tipy? Pokud ano, jsem na ně zvědavá.

Mějte se krásně a mějte se rády!

 

Chcete být také součástí mého světa? Klikněte níže a budu vám posílat inspiraci.

Chci novinky a tvořit lepší svět

 

Kristýna Suchá
Podporuji ženy v těhotenství, šestinedělí i dále v mateřství, aby nemusely tápat a mohly být plně samy sebou, ve své síle a mohly vědomě tvořit svůj život. Více o mně najdete zde. E-booky zdarma: Těhotenství s pastelkami a Mandaly pro mámy. Průvodce: pro těhotné ženy Jsem těhotná a pro mámy s dětmi Zavařujte jednoduše a Kreativní kalendář.
Komentáře
  1. Jana Bínová napsal:

    Děkuji za tipy, to antibiotikum mě zaujalo! Určitě vyzkouším 😉

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů